Cari Blog Ini

23 Agustus 2010

18. Lailatul Qadr

Pengertian Lailatul Qadr ialah malam yang penuh dengan keberkatan atau malam mubarakah. Malam yang mempunyai keistimewaan dan malam yang lebih baik dari 1000 bulan bahkan dari seumur hidup.

Mengapa malam 10 yang akhir dari bulan Ramadhan ini dinamakan sebagai malam Lailatul Qadr? Setengah ulama mengatakan bahawa malam itu Allah mentakdirkan umur manusia dan rezeki mereka, yakni Allah menampakkan kepada para malaikat yang diutus mengurus keadaan para makhluknNya apa yang Allah tetapkan untuk tahun itu iaitu dari Lailatul Qadr hingga ke Lailatul Qadr yang akan datang.

Kebesaran malam Lailatul Qadr adalah disebabkan oleh 2 perkara: 
Pertama: Malam diturunkan Al-Quran, kerana Al-Quran itu sebagai perlembagaan hidup setiap muslim, maka memang layak benar hari tersebut dijadikan hari kebesaran kerana dari malam itu bermulanya penghidupan baru bagi umat Islam. Malam ini dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya di surah Al-Baqarah ayat 185 bermaksud: Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Quran untuk menjadi petunjuk dan pemisah antara yang hak dengan yang batil.

Maksud firmanNya dalam surah Al-Qadr 1-5: Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran ini pada malam Lailatul Qadr, dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadr itu? Malam Lailatul Qadr lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu turun Malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut), sejahteralah malam yang berkat itu hinggaa terbit fajar.
Kedua: Malam turunnya para malaikat dalam satu angkatan yang besar dan penuh gilang gemilang yang diketuai oleh Jibril untuki memberi tahiyyat atau penghormatan kepada orang yang berpuasa dengan penuh ikhlas dan untuuk menyaksikan amal ibadat mereka serta untuk mengembangkan salam dan rahmat antara penduduk bumi.

Malam Lailatul Qadr ini menjadi salam iaitu kesejahteraan dari permulaan hingga terbit fajar sebagaimana dalam ayat 4 dan 5 susrah Al-Qadr. Lantaran itulah ia lebih baik dari 1000 bulan yang menyamai 83 tahun 4 bulan. Mengikut umur kebiasaan manusia adalah antara 60-80 tahun. Tegasnya, malam Lailatul Qadr ittu lebih baik dari sepanjang masa umur kebiasaan manusia. Ini dapat disimpulkan bahawa malam Lailatul Qadr itu lebih baaik dari seumur hidup manusia.

Di antara keutamaan yang Allah limpahkan kepada hambanya pada malam itu ialah mengampuni segala dosa bagi orang yang beribadat pada malam itu dengan niat tulus ikhlas dan mengharapkan keredhaanNya jua.

Sekurang-kurang amalan untuk mendapatkan pahala Lailatul Qadr itu sebagaimana disebutkan dalam 'Kitab Matla'al Badrain' ialah solat Isyak dan solat Subuh berjemaah di masjid / surau dan sebaik-baiknya pula hendaklah kita isikan malam tersebut dengan:
1. Beriktikaf di masjid / surau dan solat Tahiyyat Masjid.
2.  Solat Isyak berjemaah dan solat sunat qabliyah dan ba'diyah.
3. Selepas tengah malam pula beriktikaf di masjid / surau dan melaksanakan solat-solat seperti solat sunat Tahajjud, solat Taubat, solat Tasbih, solat Hajat dan diakhiri dengan solat Witir.
4.  Banyak membaca Al-Quran, berzikir, beristighfar dan bertaubat.

Pendek kata buatlah surang-kurang amalan untuk mendapatkan malam Lailatul Qadr isebagaimana pendapat Imam Syafi'i iaitu solat Isyak dan Solat Subuh berjemaah di masjid / surau.23 Ogos 2010









1 komentar:

  1. Terlalu besar kelebihan malam lailatulqadar namun yg amat menyedihkan smakin ramadhan dipenghujungnya semakin kurang bilangan jemaah yg hadir ke masjid apatah lagi pd 10 mlm yg akhir.Masing2 sibuk nak sambut raya..

    BalasHapus