Cari Blog Ini

15 Agustus 2010

10. Bersahur

Setiap orang yang berpuasa disunatkan supaya menyegerakan berbuka puasa bila sahaja masuk waktunya. Tetapi dalam bersahur berlaku sebaliknya pula iaitu seseorang itu disunatkan supaya melambatkan hingga akhir waktunya.

Orang yang berpuasa digalakkan bersahuur. Ini kerana terdapat nas-nas yang menjelaskan demikian. Di antaranya ialah sabda Rasulullah SAW daripada Anas yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari, Muslim dan Imam Ahmad yang bermaksud: Bersahurlah kamu kerana makan sahur itu ada berkat, maka janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya dengan seteguk air sejuk, kerana Allah dan para malaikat berselawatke atas orang-orang yang bersahhur.

Rasulullah SAW mengamalkan bersahur ini ketika waktu hampir Subuh. Ini dibuktikan dari hadis daripada Zaid ibn Thabit yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan Muslim bermaksud: Kami telah bersahur bersama Rasulullah SAW, kemudian kami menunaikan solat Subuh. Aku bertanya kepada Zaid berapa lama tempoh habis makan sahur dengan solat Subuh? Zaid menjawab, ialah kadar membaca lima puluh ayat Al-Quran. Kalau dikirra secara umum kadar maswa tersebut lebih kurang sepuluh atau dua belas minit sebelum masuk waktu Subuh.

Bagi kita umat Islam di Malaysia, soal masa ini tidak menjadi masalah kerana masa imsak (menahan diri daripada makan minum dan aktiviti seksual) telah ditetapkan dan disiarkan di radio atau tv menjelang tibanya masa tersebut.

Sunah Rasulullah adalah ikutan dan amalan kita, jadi keberkatan yang diperolehi oleh orang yang bersahur kerana mengikut sunah Rasulullah SAW dan membezakan cara puasa umat Muhammad dengan ahli-ahli kitab sebelumnya. Ini dijelasakan dalam sabda Nabi yang bermaksud: Yang membezakan antara puasa kita dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani ialah makan sahur.

Kenapa pula kita digalakkan supaya kita lambat bersahur? Tujuan sebenar dilambatkan atau ditakhirkan bersahur ialah supaya kita dapat menunaikan solat Subuh di awal waktunya. Disamping itu, dengan lambat bersahur ia dapat membekalkan tubuh badan dengan tenaga yang lebih di siang hari supaya dapat menjalankan tugas-tugas harian dengan sempurna tanpa memudaratkan tubuh badan dengan tekanan kelaparan yang keterlaluan yang boleh menjejaskan daya pengeluaran dan daya saing.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar