Cari Blog Ini

15 Agustus 2010

12. Puasa Mengiratkan Silaturrahim

Rasulullah SAW menegaskan dalam haadis sohihnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. bermaksud: Setiap orang mukmin itu bersaudara, diumpamakan dari segi kasih sayang dan belas kasihannya bagaikan satu tubuh, sekiranya satu anggota itu sakit, maka seluruh anggota yang lain merasai kesakitannya.

Sebagaimana yang telah dijelaskanbahawa setiap orang Islam itu bersaudara, manakala telah menjadi sunnatullah pula tidak semua orang itu hidupnya senang dan mewah kerana kenyataannya di sana terdapat orang yang kurang bernasib baik dalam hidupnya di mana kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kadang-kadang ada yang betul-betul melarat dan tidak berdaya malahan memang memerlukan bantuan dan pertolongan daripada orang lain. Oleh itu, bagaimanakah Islam menanamkan ke dalam jiiwa umatnya yang bernasib baik mengamalkan sifat tolong menolong, bantu membantu di antara satu sama lain?

Hikmat puasa, jika ditinjau dari segi kemasyarakatan, ia dapat menjawab persoalan ini, kerana dengan berpuasa ianya memberikan pengajaran dan didikan amali kepada orang yang senang dan mewah hidupnya, betapa siksa dan menderitanya orang yang sukar dan tidak sempurna makan dan minumnya sebagaimana yang dirasai oleh orang yang berpuasa. Bukankan orang yang sentiasa kenyang perutnya tidak sekali-kali akan merasai penderitaan lapar dan dahaga sebagaimana yang kini dirasai oleh orang Islam dan umat manusia di benua Aferika umpamanya yang selalu menjadi mangsa kebuluran, di Iraq kesan serangan Amerika Syarikat dan sekutunya, di Habsyah akibat kemarau panjang dan bencanan alam, di Ghaza rakyat Pelastin dinafikan haknya dengan sekatan ekonomi oleh Israil dan lain-lain lagi. Jadi dengan difardhukan puasa tanpa mengira kaya atau miskin, raja atau rakyat jelata, berpangkat atau tidak bertaital, ia dapat menyedarkan orang yang tidak pernah merasakan hidupnya susah dan melarat.

Disamping ibadat puasa itu untuk menyedarkan manusia supaya mempunyai perasaan belas kasihan, pemurah dan dermawan kepada orang yang susah, fakir miskin, anak-anak yatim, janda yang kehilangan tempat bergantung dan para pelarian yang terpaksa menyelamatkan nyawa dari tekanan dan penindasan.

Puasa juga menjadi lambang penyatuan umat Islam yang sebenar-benarnya, di mana ia dijadikan lapar dan dahaga sebagai paksaan kepada semua orang demi mematuhi perintah Allah dalam usaha mencapai tujuan persaudaraan dalam Islam. Dengan latihan puasa, akan ramailah para dermawan menderma untuk tabung anak-anak yatim, tabung kebuluran pelarian seperti pelarian Afghanistan, Pelastin dan lain-lain lagi. 15 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar