Cari Blog Ini

15 Agustus 2010

9. Melipatgandakan Amal Soleh

Dunia hari ini penuh dengan cabaran dan pancaroba. Untuk menjamin kita berjaya menghadapi cabaran tersebut, bersempena dengan bulan Ramadhan ini, marilah kita mengubah sikap dan mental kita untuk kembali ke jalan Allah, sekiranya kita ingin mengharapkan kejayaan hidup di dunia dan mendapat keredhaan Allah di hari akhirat kelak.

Mengapa tidak kita jadikan bulan Ramadhan sebagai bulan rahmat untuk meningkatkan amal ibadat, meningkatkan amal bakti dan amal soleh untuk kepentingan diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Mengapa tidak kita jadikan bulan Ramadhan ini untukmemperbaiki rohani, memperbaiki niat kita dalam menjalankan tugas-tugas harian. Mengapa tidak kita jadikan bulan Ramadhan ini untuk memperbaki tutur kata dan memperbaiki tindak tanduk kita? Mengapa tidak kita jadikan bulan Ramadhan ini untuk memperbaiki cara hidup kita dalam pembangunan keluarga, sosial, politik, ekonomi dan sebagainya.

Dalam bulan Ramadhan inilah amalan soleh dan kebajikan mudah diterima dan dilipatgandakan pahalanya oleh Allah. Ini kerana ketika itu jiwa kita masih bersih dan tenang kerana kesabaran kita berlapar dan menahan tuntutan nafsu batin demi taatkan Allah, menjadi benteng dari digoda dan dipersonakan oleh syaitan yang sedang dibelenggu oleh Allah sebagaimana dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: Bila masuk bulan Ramadhan dibukakan pintu syurga yakni mudah diterima amalan, ditutup pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan daripada menggoda orang yang berpuasa.

Satu hakikat yang tidak dapat dinafikan bahawa untuk melipatgandakan ibadat dan amal soleh di saat perut sentiasa berkeroncong, tekak sentiasa perit dan dahaga serta jasmani kurang bertenaga memanglah amat sukar sekali. Tetapi demi untuk melatih diri meningkatkan keimanan, takwa dan ketahanan diri dalam menghadapi segala cabaran yang mungkin berlaku, kita mesti membetulkan tekad dan niat berusaha sedaya mana yang boleh untuk melakukan kebaikan dan peningkatan diri lebih dari bulan-bulan selain dari bulan Ramadhan. Andainya kita berjaya berbuat demikian, ini bermakna kita telah berjaya dalam menghadapi jihad akbar iaitu menahan nafsu kerana cinta dan patuhkan titah perintah Allah. 15 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar