Cari Blog Ini

14 Agustus 2010

4. Puasa Hak Allah

Puasa adalah ibadat lain dari yang lain. Ini berdasarkan firman Allah dalam Hadis Qudsi yang bermaksud: Setiap amalan anak Adam adalah baginya sendiri, kecuali puasa ia tuntutan bagiKu dan Akulah yang memberikan ganjarannya.

Sebab puasa disandarkan kepada Allah ialah kerana puasa bererti meninggalkan segala keinginan-keinginan diri dan segala kerinduan hati yang memang telah menjadi tabeat semula jadi pada manusia, meninggalkan keinginan diri yang tidak terdapat dalam ibadat-ibadat yang lain.

Contohnya, semasa ihram dalam ibadat haji, yang tidak diibolehkan hanyalah menyetubuhi isterinya sahaja, tetapi makan dan minum masih dibolehkan. Dalam solat hanya sebenter sahaja kita menahan diri dari makan dan munim dan menyetubuhi isteri, kerana itu tidak terasa sebarang kesukaran, tetapi dalam puasa ini terasa benar kepedihan dan kesulitan menahan makan dan minum dan menahan diri daripada mendekati isteri sedangkan di lain masa ianya halal bagi kita.

Apabila seseorang berpuasa di bawah tekanan udara yang amat panas terik, perut berkeroncong, kerongkong terasa perit dan pahit, tenaga terasa lemah, apa lagi bila tinggal di tempat yang senyap sunyi tidak ada siapa pun yang melihat segala tindakan kita, nyatalah bahawa ia benar-benar menahan nafsu kerana Tuhannya dan lantaran menunaikan perintah Allah.

Sebenarnya puasa itu adalah satu rahsia di antara hamba dengan Tuhannya yang tidak sekali-kali diketahui selain dari Allah sendiri. Puasa itu terbentuk daripada niat yang tersembunyi yang hanya Tuhan sahaja yang mengetahui niat tersebut. Puasa juga hanya tercapai dengan meninggalkan keinginan yang boleh dicapai dalam bulan-bulan selain daripada bulan Ramadhan.

Dengan berpuasa kita mendekatkan diri kepada Allah dengan meninggalkan syahwat atau keinginan makan minum dan bersetuhuh, padahal ketiga-tiga syahwat dan keinginan jasmani inilah yang paling sukar ditahan dan dikawal oleh manusia kecuali orang yang benar-benar beriman kepada Allah, lantaran itu Allah memperakukan bahawa puasa itu hanya untukKu dan Akulah yang akan membalas ganjarannya. 14 Ogos 2010.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar