Cari Blog Ini

14 Agustus 2010

7. Menyegerakan Berbuka Puasa

Setelah kita berpuasa sepanjang hari menahan lapar dan dahaga kerana taatkan perintah Allah, maka apabila telah yakin terbenamnya matahari sama ada dengan melalui pengelihatan sendiri, melalui siaran radi, TV dan sebagainya, maka kita digalakkan supaya menyegerakan berbuka dengan tidak melingah-lingahkannya masa lagi.

Dalam soal ini Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Sentiasalah manusia dalam kebaijkan (sentiasa berada dalam keadaan normal tanpa sebarang gangguan fizikal) selama mereka mempercepatkan berbuka.

Ini bererti, sebaik sahaja masuk matahari kita digalakkan segera berbuka walaupun hanya dengan seteguk air, ia bagi memberikan hak tubuh badan selepas menunaikan perintah Allah, dan berbuka ini pula hendaklah dilakukan sebelum menunaikan solat fardhu Maghrib, kerana diriwayatkan oleh Ibn Abdul Bar dari Anas ibn Malik katanya: Sekali-kali tidak pernah aku melihat Rasulullah SAW solat Maghrib lebih dahulu sebelum berbuka puasa walaupun hanya dengan seteguk air sahaja.

Manakala makanan utama untuk berbuka puasa pula ialah makanan yang mengandungi zat manisan yang menyegarkan dan menambah kesihatan dan tidak dimasak dengan api seperti kurma yang banyak diimpotan oleh Syarikat Yusof Taiyoob dan lain-lain, atau pengat dan sebagainya, kerana mengikut hadis yang diriwayatkan oleh ABu Ya'la dari Anas ujarnya: Adalah Rasulullah SAW suka berbuka puasa dengan tiga biji kurma atau sesuatu yang tidak dimasak dengan api. Manakala yang paling afdhal ialah ruthab sebagaimana maksud sabda Nabi: Jika berbuka, maka berbukalah dengn kurma atau tamar kerana ianya amat berkat.

Dalam hubungan ini juga, Allah berfirman dalam Hadis Qudsi bermaksud: Sesungguhnya yang paling aku sayangi dari hambaku ialah yang paling sederhana berbuka.

Mengikut satu kajian saintis pemakanan yang membuktikan bahawa galakan berbuka puasa dengan kurma atau tamar atau apa juga bahan manisan itu sebenarnya ada kaitan dengan pemulihan tenaga di mana ia membolehkan tali perut berupaya menyedut larutan yang bercampur dengan manisan itu begitu cepat sekali, di mama ia bertindak menyegarkan semula tubuh badan dan dapat menggantikan bahan-bahan yang telah habis diproses sewaktu berpuasa sepanjang hari dengan cepat untuk pulih semula seperti sedia kala. Sedangkan bahan makanan berat yang lain daripada manisan seperti nasi, martabak, mee dan sebagainya, ia memerlukan penghadhaman yang memakan masa. Ini meninggalkan kesan lapar yang memakan masa panjang sekalipun perut telah kenyang dengan berbagai makanan.

Bagi memastikan kita berupaya untuk menunaikan solat Isyak dan Tarawih dengan selesa, memadalah berbuka dengan memakan beberapa biji kurm, minum air dan memakan makanan lain sekadarnya. Selepas solat Tarawih nanti kita sambung semula dengan memakan makanan yang agak berat seperti nasi dan sebagainya. 14 Ogoss 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar