Cari Blog Ini

16 Agustus 2010

17. Puasa Melatih Diri Menghadapi Cabaran

Hidup adalah perjuangan, setiap perjuangan memerlukan pengorbanan dan setiap pengorbanan perlu menghadapi berbagai-bagai risiko sama ada beroleh kejayaan atau kegagalan. Manusia dalam menghadapi keadaan yang sedemikian tidak kesemuanya tabah dan sabar dalam menghadapi kenyataan. Oleh yang demikian, Allah SWT memfardukan ibadat puasa Ramadhan antara lain bertujuan untuk membentuk dan mendidik manusia supaya sentiasa cekal dan sabar menghadapi apa jua suasaa dan keadaan yang menimpa dirinya.

Dalam ibadat puasa, makan minum dan hubungan seksual dengan isteri yang dihalalkan sebelumnya, ketika menjelang bulan Raamadhan kesemuanya telah diharamkan oleh Allah daripada melakukannya di siang hari, sedangkan makan minum dan hubungan seksual antara suami isteri merupakan naluri dan tuntutan semula jadi yang sukar dibendung oleh manusia.

Dengan adanya latihan fardhu puasa yang berterusan, kita sanggup meninggalkan perkara-perkara yang halal bukan di bulan puasa semata-mata patuhkan perintah Allah. Untuk menghadapi masalah ini, kita terpaksa menghadapi berbagai-bagai dugaan dan godaan nafsu yang mencabar. Betapa tidak, memang menjadi amalan kita sehari-hari bahawa kita akan mengambil sarapan di waktu pagi, apabila sudah masuk tengahari kita akan mengambil makan tengahari, apabila masuk waktu malam, kita akan makan malam dan kiranya kita ingin mengadakan hubunggan seksual kita lakukan tanpa ada sekatan dan halangan tidak kira siang atau pun malam, tetapi di bulan Ramadhan kesemuanya itu terpaksa ditahan biar pun menghadapi tekanan perasaan dan penderitaan batin.

Dengan adanya latihan yang sebegini keras dan penuh disiplin, maka untuk menghadapi cabaran hidup sehari-hari yang semetinaya tidak pernah sunyi dari berlakunya dugaan, kegagalan, kecelakaan, kesengsaraan dan sebagainya itu kita sudah tidak begitu terperanjat lagi dengan kemungkinan-kemungkinan yang kita terpaksa hadapi. Kita meyakini perkara-perkara tersebut adalah perkara biasa yang mesti dihadapi untuk menuju kejayaan. Kerana kemajuan dan kejayaan hidup bukan dapat dicapai dengan mudah, malahan ia memerlukan pengorbanan jiwa raga dan semangat yang gigih, kesabaran yang kuat dan pendirian yang teguh.

Untuk tujuan di atas, marilah kita melatih dan mendidik diri kita menghadapi apa jua cabaran hidup melalui ibadat puasa sebagaimana yang sedang kita tunaikan pada bulan yaang mulia ini. Lantaran itulah ibadat puasa itu ganjarannya hanya ditentukan oleh Allah sendiri bukan sebagaimana ibadat-ibadat lain. 16 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar