Cari Blog Ini

14 Agustus 2010

8. Menghidupkan Ibadat Malam

Puasa bulan Ramadhan adalah sebagai melatih dan mendidik jiwa melawan tuntutan nafsu makan dan minuk untuk menyahut seruan Allah supaya dapat nmelipatgandakan amalan dan aktiviti ibadat malam di bulan Ramadhan lebih dari bulan-bulan yang lain.

Oleh kerana itu, kita dilarang berbuka dengan berbagai-bagai makanan dan minuman lebih dari hari-hari di bulan puasa, bahkan berbuka dengan ala kadar setakat untuk menambahkan tenaga dan tidak merosakkan kesihataan. Semoga selepas berbuka, diri ini tidak terlalu letih dan senak perut yang menyebabkan malas ke masjid atau ke surau untuk solat berjemaah, solat Tarawih dan beribadat di waktu malam.

Dalam soal makan dan minum ini, secara umum Rasulullah SAW telah menggariskan panduan yang perlu diikut sebagaimana sabdanya yang bermaksud: Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap nasi untuk menguatkan tulang solbinya, jika memang sangat perlu dibanyakkan hendaklah ma'iddah itu dibahagi sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minum yakni air dan sepertiga untuk bernafas.

Antara ibadat yang digalakkan supaya dihayati di malam Ramadhan ialah solat malam seperti solat Isyak berjemaah, solat Tarawih, solat Witir, solat Tahajjud dan lain-lain lagi selain daripada solat Tarawih yang ditentukan khusus di malam-malam bulan Ramadhan. Ertinya, bila seseorang telah mengerjakan solat Tarawih, Witir dan Tahajjud pada satu malam di bulan Ramadhan, bermakna ia telah menghidupkan malam tersebut.

Rasulullah SAW bersabda daripada Abu Hurairah ra. bermaksud: Bulan Ramadhan adalah bulan di mana Allah memfardhukan ke atas kamu puasa dan disunatkan kepada kamu menghidupkan malamnya dengan ibadat, maka barangsiapa berpuasa di siang hari dan menghidupkan malamnya kerana keimanannya kapada Allah dan mengharapkan pahala kurniaanNya, nescaya hapuslah dosanya seperti hari dia dilahirkan dari perut ibunya.

Oleh itu, sementara kita masih mempunyai peluang untuk beramal bakti dan masih berkemampuan melaksanakannya, maka amat wajarlah bagi kita meluangkan masa pergi ke masjid-masjid dan surau-surau solat berjemaah bagi mengisi malam-malam di bulan Ramadhan dengan solat malam, berzikir, membaca Al-Quran dengan bertadarus dan sebagainya. Mudah-mudahan, puasa kita diterima oleh Allah dan seterusnya mendapat keampunan dan keredhaanNya. 4 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar