Cari Blog Ini

15 Agustus 2010

16. Hubungan Puasa Dengan Kesihatan Jasmani

Bila kita memperkatakan tentang puasa, ada baiknya kita meninjau serba sedikit hubungan puasa dengan kesihatan tubuh badan sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW bermaksud: "Berpuasalah kamu nescaya kamu akan menjadi orang yang sehat".

Di antara kesan puasa terhadap kesihatan tubuh badan telah dibuktikan oleh para doktor di zaman modern ini, antaranya: Memberi kerehatan tubuh badan secara umum dan memberi kerehatan kepada alat penghadaman secara khusus, supaya alat-alat yang telah penuh dengan bahan-bahan lemak, kolestrol dan alat-alat yang telah tersumbat itu dapat dipulihkan semula.

Sekiranya dikaji dengan teliti, tubuh badan manusia itu tidak ubah bendingannya dengan jentera-jentera mekanik seperti kereta, motorsikal dan lain-laian lagi. Ia memerlukan kerehatan bagi menyejukkan alat-alat dan injin yang sentiasa berjalan tidak berhenti-henti. Bila sampai masa tertentu, ia perlu diservic dan jika perlu ia terpaksa di overhall untuk menyuci dan membersihkan semula sistem injin yangg telah kotor dan tersumbat di sana sini. Begitu juga dengan tubuh badan manusia, sejak lahir hinggalah diwajibkan berpuasa tidak putus-putus mengisikan perutnya dengan seribu satu macam makanan dan minuman siang dan malam, pagi dan petang tanpa memperdulikan bahaya dan akibatnya. Sedangkan di antara bahan-bahan makanan itu ada yang mengandungi terlalu banyak kolestrol dan lemak, atau bahan yang boleh menyebabkan batu karang, lemah jantung, kencing manis, romatizam, kinser dan sebagainya. Ada kalanya makanan dan minuman itu memberikan kesan buruk kepada otot-otot dan urat saraf yang menyebabkan bisa-bisa tuaang, selalu pening kepala, muntah-muntah, cepat merasa penat, lemah badan dan mengantuk.

Jadi, dengan puasa di bulan Ramadhan yang berterusan selama sebulan suntuk itu, selain daripada menunaikan perintah Allah pertamanya, ia juga dapat mencergaskan alat-alat dan sel-sel tubuh badan, mengatur pengaliran darah dengan sempurna, mengembalikan tenaga dan kesihatan yang terganggu sebelumnya dengan berkesan dan dapat melawan apa juga penyakit yang datang.

Hendaknya dengan adanya amalan berpuasa sebulan suntuk itu dengan sendirirnya akan dapat membentuk sikap sederhana dalam mengambil pemakanan dan makanan itu pula mestilah makanan yang seimbang, demi memastikan kesihatan kita sentiasa terjamin untuk berbakti kepada Allah, berbakti kepada agama, bangsa dan negara. 15 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar