Cari Blog Ini

14 Agustus 2010

6. Berbuka Puasa

Orang yang berpuasa tidak mendapat faedah dari puasanya jika sekiranya mereka mengamalkan tabeat rakus dikala berbuka puasa dan bertabeat gelojoh ketika bersahur sebagaimana yang sering berlaku di kalangan umat Islam hari ini.

Kenyataannya, banyak kita lihat bahawa sebilangan besar orang Islam menyediakan makanan dan juadah di bulan puasa sungguh berbeza sekali dengan bulan-bulan yang lain. Di bulaan puasa mereka mengumpul berbagai rupa makanan dan minuman, makanan yang kadang-kadang tidak pernah sekali mereka makan di bulan yang lain, setiap petang mereka menyediakannya di bulan Ramadhan. Dari kenyataan tersebut, jelas bahawa pengertian puasa itu sendiri telah tidak memberi apa-apa kesan dalam kehidupan. Bukankah puasa itu untuk mengekang runtunan nafsu terutama makan minum dan seksual untuk meningkatkan tahap rohani ke peringkat yang lebih tinggi demi sanggup berjihad ke jalan Allah?

Oleh yang demikian puasanya bukan menjadi pedang pemotong hawa nafsu atau alat untuk mematahkan syahwat yang berlebih-lebihan, malahan ia menjadi bahan penambah selera dalam memenuhi nafsu dan keinginan. Oleh kerana itu tidak hairanlah kalau sebahagian besar orang Islam tidak sanggup bangun daripada tidur sesudah berbuka puasa untuk solat Tarawih, apa lagi solat-solat sunat dan ibadat-ibadat yang lain seperti membaca Al-Quran, berzikir, solat Tahajjud dan lain-lain lagi disebabkan tekanan perut yang terlalu kenyang.

Kadang-kadang ia disebabkan memakan beranika macam makanan yang memaksanya untuk berehat seperti menonton TV sahaja atau tidur sampai jauh malam atau kadang-kadang terus tidur ke pagi tanpa memperdulikan bersahur.

Tidak dinafikan bahawa kita disukai kerana menjadi orang yang pemurah atau al-Jud di bulan Ramadhan, tetapi bukanlah seperti cara yang sedemikian. Apa yang dimaksudkan dengan membanyakkan perbelanjaan ialah membanyakan pemberian kepada kaum kerabat dan jiran tetangga yang dhaif, pemberian kepada fakir miskin dengan pelbagaai cara sama ada kita memberikan kepada mereka makanan untuk berbuka puasa atau kita mempersilakan mereka ke rumah untuk dijamu makan atau kita mengeluarkan sedekah di jalan Allah.

Bukanlah dengan banyaknya makanan itu untuk menyesakkan perut kita sendiri, kerana ia sama sekali bertentangan dengan rahsia puasa iaitu untuk mengurangkan tekanan kekuatan jasmani yang dapat meningkatkann jiwa dan menyedarkan dari kelalaian dan menginsafkan kita kepada kebenaran dan takwa, kerana perut yang kenyang dan kepuasan seksual sering membawa diri kita kepada kelalaian daripada mengingati Allah, hayal dan mementingkan diri sendiri yang akibatnya membutakan mata hati kita kepada Allah, sedangkan tujuan diciptakan manusia itu ada untuk mengabdikan diri atau menyembah Allah (Az-Zariyat:56). 14 Ogos 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar