Cari Blog Ini

15 September 2010

20. Ziarah Menziarahi dan Bermaaf-maafan

Di hari raya seperti inilah sepatutnya kita mengambil peluang ziarah menziarahi sanak saudara, sahabat dan rakan sambil bermaaf-maafan untuk mengiratkan hubungan silaturrahim. Mungkin dalam masa setahun itu kita tidak berkesempatan untuk ziarah menziarahi sanak saudara, kaum keluarga dan sahabat handai yang jauh mahu pun yang dekat disebabkan sibuk dengan urusan masing-masing atau kerana tempat kerja yang berjauhan. Maka, semasa hari raya inilah semua orang perlu mengambil kesempatan bercuti rehat balik ke kampung halaman masing-masing.

Peluang ini perlu digunakan untuk mengiratkkan hubungan silaturrahim serta merapatkan persahabatan kerana Allah. Ini berdasarkan hadis rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari, Muslim dan Ahmad daripada Abu Hurairah yang maksudnya: "Orang yang menziarahi sahabatnya semata-mata kerana mencintainya untuk mengharapkan keredhaan Allah nescaya Allah mencintainya sebagaimana ia mencintai saudaranya itu".

Dalam menziarahi sanak saudara, sahabat handai dan jiran tetanggn, kita digalakkan bermaaf-maafan antara satu sama lain kerana perbuatan ini mempunyai kesan dan peranan bagi melepaskan diri kita dari baban siksa di akhirat kelak. Rasulullah SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah maksudnya: "Orang yang muflis ialah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa amalan yang banyak dari solat, zakat, puasa dan lain-lain lagi tetapi di samping itu juga banyak amalan buruk dilakukan ketika di dunia seperti memaki hamun orang, menuduh yang tidak benar, makan harta orang, membunuh, memukul seseorang dan sebagainya sedangkan semasa hidupnya tidak pernah meminta maaf dan tidak pernah meminta dihalalkan apa yang termakan dan terminum, maka kebaikan yang ada itu ditolak dengan keburukan yang pernah dilakukan yang akhirnya kebaikannya itu habis. Yang tinggal hanya keburukan sahaja, lalu orang itu dilimparkan ke dalam neraka".

Bersempana dengan hari dan bulan yang baik ini, marilah kita bermaaf-maafan dan meminta dihalalkan apa yang termakan dan terminum, meminta dihalalkan hutang piutang yang tidak mampu ditunaikannya, kerana dari pengajaran hadis di atas betapa ruginya orang yang sepatutnya masuk syurga, tetapi kerana ada masalah yang berkaitan dengan manusia yang tidak diselesaikan di dunia menyebabkan ia masuk neraka. 

Oleh itu, sementara kita masih mempunyai peluang melakukan sesuatu di dunia ini, maka kesempatana beginilah yang sepatutnya digunakaan dengan sebaik-baiknya. Mudah-mudahan kita semua akan beroleh kejayaan hidup di dunia dan mendapat keredhaan Allah di akhirat kelak. 15 September 2010



Tidak ada komentar:

Posting Komentar